Zonnebescherming

Wanneer we mogen genieten van onze welverdiende vakantie bestaat de kans dat we ons laten verrassen door de hevige zon. De zon zendt zowel zichtbare als onzichtbare straling uit. De Ultra Violetstraling (UV-straling) zien we niet en wordt daarom onzichtbare straling genoemd. Ook de lampen in een zonnebank zenden UV-straling uit. Bij een blootstelling aan een hoge dosis UV-straling, verbrandt de huid, dit wordt ook wel zonnebrand genoemd. Het is dan ook belangrijk om verstandig om te springen met de blootstelling aan UV-stralen.

Een belangrijk deel van de huidbeschadiging door de zon gebeurt in de kindertijd. Als ouder ben je dan ook verantwoordelijk om de huid van jonge kinderen te beschermen tegen de zon. Personen die buiten werken hebben een verhoogde kans op huidkanker omdat ze vaak te lang aan de zon zijn blootgesteld. Zij moeten alle preventiemaatregelen strikt opvolgen om het risico te beperken.

Bij matige blootstelling aan UV-straling kleurt het pigment in de huidcellen bruin. Bij blootstelling aan een hoge dosis UV-straling verbrandt de huid. Bij een langdurige blootstelling veroudert de huid, wordt ze rimpelig en kan huidkanker (melanoom) zich ontwikkelen. De snelheid waarmee dit gebeurt is , afhankelijk van je huidtype, de intensiteit en de duur van het contact.

Enkele misverstanden:

  • Een gebruinde huid biedt geen absolute bescherming tegen verbranding. Het gebruik van een zonnecrème blijft noodzakelijk
  • Ook bij een grijze hemel kunnen de UV-stralen de aarde bereiken. Enkel de UV-index in het weerbericht kan je vertellen welk risico er op dat moment is
  •  Producten voor bruinen zonder zon verkleuren wel je huid, maar bieden geen bescherming tegen UV-straling. Ook caroteenpillen die een bruin tintje aan je huid geven, beschermen niet tegen zonnestralen. Bovendien kunnen ze schadelijk zijn voor de ogen en de lever.

Via enkele eenvoudige tips kan je zonnebrand meestal voorkomen:

• Vermijd te fel zonlicht en draag losse kledij en een hoofddeksel (pet, hoed,…)
• Smeer je huid in met een zonnecrème van minstens factor 15 voor je van de zon gaat genieten
• Er wordt aangeraden om baby’s en jonge kinderen in de schaduw te laten spelen, insmeren met een sunblock of een zeer hoge factor en het dragen van een petje is een must !
• Kies een zonnecrème dat je zowel tegen UV-A als UV-B stralen beschermt
• Wanneer je een zonnebril koopt, koop dan een bril met UV-werende glazen, met een EU-keurmerk. De bril moet voldoende grote glazen hebben die de ogen beschermen tegen zowel de rechtstreekse als de onrechtstreekse straling.

• Zonnecrème aanbrengen
–> Minsten 30 minuten voor je in de zon gaat liggen
–> Neem voldoende crème om je in te smeren, denk ook aan de randen van de kledij (hals, rand van de broek,…)
–> Smeer je elke 2 tot 3 uur opnieuw in, indien nodig vroeger (na het liggen op de handdoek of op zand kan er zonnemelk achterblijven)
–> Waterbestendige zonnemelk dient aangebracht worden elke keer je uit het water komt, door het afdrogen kan je de zonnemelk afvegen.
–> Gebruik voor je neus, oren en lippen een sunblock-stick

• Vermijd de zon tussen 11u00 en 15u00, dan schijnt de zon het felst
• Je kan op het weerbericht de UV-index bekijken, dit geeft je reeds een beeld van de sterkte van de zonnestraling
• Een zonnescherm gebruiken als eerste keuze om zonnebrand tegen te gaan of om langer te kunnen zonnebaden is geen goede oplossing.
• Wanneer we zonnemelk en muggenmelk samen gebruiken dien je eerst de zonnemelk aan te brengen en nadien de muggenmelk
• Draag beschermende kledij. Een zonnecrème is geen garantie om niet te verbranden. Er bestaat een duidelijk verband tussen het aantal keren dat iemand door de zon verbrandt en het optreden van huidkanker (melanoom)
• Vermijd het gebruik van zonnebank. Het verhoogt de kans op huidkanker (melanoom)

Omdat wij zonnebescherming heel belangrijk vinden, geven wij -30% korting op alle zonnebescherming in voorraad tijdens de maanden juni en juli.

 

Bestellen? Klik hier

 

Bron: www.gezondheid.be